28 NOVEMBER- GREAT BARRIER REEF (CAIRNS)

Vaknade upp till en dag av förväntan då vi äntligen skulle få dyka i barriärrevet! Dagen började dock med motgång då någon hade tagit hela vår frysväska med frukosten till hela veckan…. Mat för ca 250 kronor var försvunnen… Men vi antar att detta är något man får lära sig att leva med som backpacker.

På vägen ut till revet var det motvind och sjösjukan låg i halsen, men när vi väl hade stannat för att byta om till våra våtdräkter var illamåendet som bortblåst! Jag och Alex bildade grupp tillsammans med två tyska killar som vi skulle dyka med under resten av dagen. För att ta sig ut till platsen där vi skulle dyka ner var vi tvungna att simma med ansiktet nedåt i vattnet och andas genom tuberna (vilket gick bra). Men när jag väl kom ner under vattnet och skulle andas drabbades jag av panik och blev tvungen att åka upp på ytan. Efter flera försök under ytan gav jag upp och fick simma tillbaka till båten och istället snorkla….

Under lunchen hade jag fortfarande problem med andningen och fick knappt i mig någon mat, kroppen kändes helt slut och alldeles för tung för att orka röra på sig. Men efter samtal med vår dykinstruktör så försökte han och jag enskilt i vattnet igen. Det gick bra och jag lyckades stanna under vattnet någon minut + ”tappa” och stoppa in andningen igen, men paniken låg ändå där och efter flera försök då han tvingat kvar mig i vattnet gav jag återigen upp. Satte mig på båten och kunde inte pressa tillbaka tårarna som kom av misslyckandet.

Istället följde jag med den snorklade gruppen ut på guidad tur. Barriärrevet är verkligen hur fint som helst och det är en helt annan värld när man befinner sig där, det är svårt att förklara men det är absolut det finaste jag sett! Under snorklingen såg vi en 1,5-2 meter lång haj på ett avstånd på 3-4 meter, så sjukt coolt!  

På kvällen gick vi till Sonja och Eriks hostel för förfest med alla deras roomies! Det blev en väldig kul kväll som avslutades med dans på Gilligan´s! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0