FRÅGOR OCH SVAR OM AUSTRALIEN

Hur har du det i Australien? 
-Jag har det så grymt jävla bra! Att resa till Australien är ett av de bästa besluten jag någonsin tagit, jag är kär i landet och skulle vilja flytta hit (detta kommer dock inte hända, jag skulle dö av saknaden från familjen + William, släkten och mina vänner). Jag går med ett leende på läpparna varje dag, det här är verkligen livet! 

Hur går det att dela rum med nya människor? 

- Det går förvånansvärt bra! Alla människor som vi har träffat under resans gång har vart väldigt trevliga och pratsamma. Jag älskar att dela rum med människor, det är på detta sätt som vi har träffat så många nya vänner och det är genom detta som vi får lära oss mer om Australien. Man anpassar sig snabbt i backpacker-miljön och man känner sig bekväm i att sova i samma rum som 9 andra människor, oavsett kön. Nackdelen med att dela rum är att det nästan alltid finns någon som snarkar eller kommer in sent på nätterna + låter mycket.    

Vad äter ni?
- Vi försöker få i oss alla viktiga ämnen som kroppen behöver samt jämt ha tillgång till frukt i kylskåpet. Men under en vanlig dag äter vi frukost vid ungefär 9-tiden. Den frukosten brukar bestå av toast eller havregrynsgröt, jag dricker kaffe och Alex dricker juice. Om vi äter toast brukar vi alltid ha grönsak på, detta för att göra mackan ”saftigare” då vi inte använder smör utan bara t.ex. en ostskiva. Vid ungefär 7-8 brukar vi äta middag. I Melbourne åt vi köttfärssås några kvällar men under den senaste månaden har det blivit mer mat på burk, t.ex. tex mex med böner eller soppor. Oftast köper vi mat som räcker åt oss i 2-3 dagar, så det blir mycket lika, men fortfarande väldigt gott!

Hur mycket pengar gör ni av med i veckan?
-Sedan vi började vår östkust-resa har jag ingen aning, vi betalade hela summan för dessa 26 dagar där allt från flyg, buss, boende och äventyr ingick. Men i Melbourne betalade vi 162 dollar per person i veckan för boende (ca 1200 kr) och ungefär 30 dollar veckan för mat tillsammans, detta blir ca 110 kr i veckan per person för mat. Ibland kan vi köpa små saker i form av glass eller chips, dock sker inte detta så ofta då ingen av oss har något större sug efter det!


Hur går det att resa med Alex?

-Det går jättebra! Vi tänker och tycker precis lika om allt. Vi vill ha samma typ av mat, samma typ av jobb, lägga ut lika mycket pengar på olika saker, fester, musik mm. Vi skrattar ofta och det finns alltid någonting att prata om. Vi har nu rest i över 7 veckors tillsammans så vet jag ganska väl hur Alex fungerar, och lika för henne. Jag vet när hon blir hungrig och ”tecknen” på att hon är hungrig. Jag är otroligt glad för att vi reser ihop, det är hon som gör min resa så underbar som den är!

Hur känns det att fira jul utomlands utan familjen?
- Det känns sådär… Jag älskar julen och alla tillfällen då hela släkten samlas för att mysa ihop! Eftersom julen är en av mina favoritårstider (älskar snön, kvällarna i soffan med familjen och att burra in mig i en filt framför en film med vännerna) så känns det trist att mista den detta år. Men jag skulle aldrig byta ut en jul hemma mot den julen som jag har att vänta här! Denna jul kommer bli så sjukt kul med fina vänner på en strand, med picknick och julmat (så gott det går)! Jag och några vänner ska träffas och fira tillsammans, höra om varandras resor och ge varandra så mycket kärlek som det går, detta kommer bli awesome!

Vad har ni för planer framöver?

-Idag, fredag, tar vi nattbussen över till Sydney och kommer fram på lördagsmorgon. Där ska vi fira jul och nyår med några vänner från Gävle + andra vänner som vi träffat under resans gång. Den tredje januari tar vi nattbussen till Melbourne, vi anländer den fjärde på morgonen och ska då göra Great Ocean Road med två killar från Gävle (Daniel Johansson & en av hans kompisar). Den 12/1 tar vi flyget över till Perth där planen är att jobba. Vi kommer stanna i Perth på obestämd tid, kanske blir detta vår sista destination?

När kommer du hem? 
- Den frågan har jag fortfarande inget svar på. Jag har en tanke, eller man kanske ska säga en plan, över hur jag vill att den fortsatta resan ska bli, men fortfarande är allt oklart. När jag kommer hem beror helt på vad som händer under tiden vi reser vidare. Men när beslutet väl är fattat kommer jag hålla det hemligt! 



Har ni fler frågor är det bara att fråga! 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0