26 NOVEMBER- FLYGPLATSEN (MELBOURNE)

Vi checkade ut vid 10 imorse och efter det har vi försökt fått tiden att flyta på. Klockan är nu 20.25, och vi sitter på flygplatsen.

Vi svängde förbi Stu tidigare idag, ni vet killen som vi bokade denna östkust resa med? Vi började prata om Great Ocean Road, dyka i barriärreven och Perth. När vi gick därifrån 3 timmar senare hade vi bokat bil till GOR den 4-8 januari, dykning på onsdag och Perth den 12 januari! Med Stu går allt så fort, han ringer runt och helt plötsligt känns allt framdukat, så får Alex & jag välja det bästa och det vi vill ha. Att se pengarna rinna iväg från kontot kan ibland kännas jobbigt, men eftersom dessa saker är någonting som vi verkligen, och då menar vi verkligen, vill så finns det ingen anledning att tveka eller säga nej. Vi gör det vi vill, precis som vi vill!

Men flygplatsen... Vi pratade med en som jobbar här, hon var inte säker på att flygplatsen skulle vara öppen hela natten. Förhoppningsvis är den det annars får vi sätta oss på gatan. Vi har 9,5 timmar kvar av våra 11 timmar här. Vi håller våra tummar. Jag är bara överlycklig över att äventyret äntligen börjar!

25 NOVEMBER- SISTA HELA DAGEN (ST KILDA)

Eftersom vädret inte var vad vi hade velat tog vi en sväng till bibblan och blev sittandes där i flera timmar. Eftersom det tar ungefär 5 minuter att ladda upp en bild, och jag lägger upp ca 3 bilder per inlägg, så tar det en jädrans tid! När alla mina inlägg var fixade och solen äntligen kommit fram satte jag mig på innergården för att skypa med William samtidigt som jag passade på att sola.

Russell ringde tidigare under dagen och frågade om vi ville äta vår sista middag med honom nu när Scott jobbade, det tackade vi såklart inte nej till! Vi gick ner till ST Kilda City för att äta världens godaste hamburgare med pommes!!

Ett perfekt avslut med massor av skratt, precis som under all tid i Melbourne!

25 NOVEMBER

Har suttit på bibblan i timmar för att ladda upp bilder till bloggen. Imorgon åker vi till flygplatsen för en natt på golvet, och på tisdagsmorgon går flyget 06 till Cairns! Vi vet inte hur mycket internet vi kommer att ha där borta, men några inlägg ska jag försöka ladda upp! Tills vidare: ha det bra, för det kommer jag verkligen att ha!!

24 NOVEMBER- RESANS FÖRSTA DOPP (ST KILDA)

Någon gång mellan 11 och 12 kom städerskorna och väckte oss. Vi klädde på oss snabbt för att njuta av denna resas första riktiga sommardag med över 33 grader varmt! Vi stannade till på donken på vägen för att få lite bakiskäk och sedan steka under några timmar. Trots alla dagar på stranden har vi inte tagit första doppen förrän idag, 3 veckor och 2 dagar senare. Något kallt men ett måste idag då solen vart riktigt varmt. Vi träffade killarna som vi festade med igår på stranden och hängde lite med dem, kastade boll i vattnet och så. Nu på kvällen har jag skypat med m&p samt ätit nudlar med pannkaka till middag! Eftersom både Alex och jag är ganska slut sedan igår blir det nog en tidig kväll idag!

23 NOVEMBER- STRANDEN OCH UTGÅNG (ST KILDA)

Eftersom en av datorerna här på hostlet var upplåsta passade jag på att skypa (när man skypar på bibblan så hackar det). Pratade med Linnea och Catta över 1,5 timme och avslutade sedan med att skypa med William. Gick till stranden när solen började skina och låg där från 11.30-17.

Vid 18.30 gick jag, Russell och Alex till 29 Apartments, pizza-stället med 1 dollars pizza. Denna dag var man även tvungen att köpa någonting att dricka till, vilket vi inte tackade nej till. Tillbaka till rummet efter att ha tittat på människor i över en timme för att förfesta. Partymusik, gott vin, skön stämning och danssuget större än någonsin gjorde denna förfest till riktigt bra! Gick sedan ner i källaren på vårt hostel där festen var, dansade hela kvällen och träffade en grupp svenska killar som två gånger tidigare har köpt mat av mig på kebab-stället. När festen stängde följde vi med dem till Oslo Hotel, deras hostel för efterhäng . Ramlade in någon gång efter 4 och somnade direkt!

22 NOVEMBER- STRANDEN OCH VIN (ST KILDA)

Vid 11 då solen skinit ohejdat under en halvtimme packa jag ihop strandväskan och gick ner. Inte ett moln på himlen, men med väldigt kalla vindar, låg jag där helt ensam innan ett kompisgäng la sig en dit bort ungefär 40 minuter senare. Efter 2 dagar utan resultat då det gäller solandet har vi gått ned från 30 till 15, så förväntningarna var höga. Alex kom vid 12.30 och Russell kom vid ungefär 13. På vägen tillbaka handlade vi mat inför den sista veckan här och tog sedan en promenad tillbaka till hostlet.
Igår rensades kylskåpet här på hostlet, allas boxar med utgånget datum på ställdes fram på golvet, idag var det första till kvarn på det som fanns kvar. När vi satt på golvet och letade efter gratis mat kände vi att vi hade nått botten, vi har nog aldrig känt oss så desperata och fattiga som vi gjorde då… Men vi gick därifrån med 6 packet nudlar, 1 packet pasta, ketchup, soja, 2 fryslådor, en pastasås, kryddor mm..  Gjorde sedan middag- ris och vårrullar, grymt gott!

På kvällen hade Alex och jag en kväll för oss själva, vinet åkte fram och samtalet var grymt. En tjejkväll som denna kan inte bli så mycket bättre!

21 NOVEMBER- PROMENAD OCH VICTORIA MARKET (ST KILDA)

Onsdagsmorgonen bjöd på moln och hyfsat varma vindar. Jag blev sittandes på bibblan i över två timmar där blogginlägg publicerades, andras inlägg lästes och såklart skype! När jag senare lämnade bibblan hade värmen försvunnit, någonting som vi har blivit ganska vana med här borta…. Efter häng på rummet tog Alex och jag en promenad i Alberts Park och utmed stranden, nu med solen i ryggen.

På kvällen åkte vi in till city för att gå på Victoria Market, en marknad som enbart är öppet på onsdagar. Jag fick äntligen äta mitt efterlängtade kött med smak av vitlök, rödvin och olja! Antagligen det bästa som kommer ätas här borta! Vi tog tramet tillbaka och hängde med killarna resten av kvällen.

20 NOVEMBER- UPPSÄGNING AV JOBB OCH STRANDEN (ST KILDA)

Efter 3 timmars sömn tog jag allt mot som fanns i kroppen och ringde chefen för att säga upp mig. Han märke direkt att någonting var fel och bad mig att komma dit istället. Väl på plats frågade han var som hade hänt, hur jag mådde och hur jag kände inför allt. Chefen berättade (precis som igår) att han inte anställt mig för att han var desperat utan för att han gillade mig, han sa att det var anledningen till att jag fått så mycket skift som jag fått denna vecka (något killen igår sa ifrån). Mycket av det jag fick höra igårnatt sa han var en lögn och att han skulle prata med killen eftersom jag var en i ”familjen” och han såg mig som sin syster. Upprepade gånger sa jag att jag ville sluta, säga upp mig och aldrig mer komma tillbaka till jobbet. Han envisades med att jag skulle jobba veckan ut (inatt med samma person, fredagnatt med samma person och på söndag med en annan person) och inte säga upp mig då han verkligen ville ha mig kvar. Efter X-antal försök att säga upp mig och gå ut till Alex som väntade har han nu bestämt att jag fick denna natt och fredagnatt ledigt, men att jag ska jobba på söndag. Ja, vi får se om den saken….

Efteråt gick vi raka vägen till stranden för att njuta av den hittills finaste dagen! Lämnade stranden efter ett litet tag för att flytta upp på en gräsplätt då det även denna dag var väldigt blåsigt. Låg där tills kroppen bränndes lagomt skönt och svängde förbi affären på vägen hem för att köpa iskall Cola och chips! Trött efter en jobbig natt med lite sömn har vi nu hängt på rummet hela kvällen med en varsin bok, kvalitetstid och tjejhäng med vännen!

19 NOVEMBER- STRANDEN OCH JOBB (ST KILDA)

Gick över till resebyrån för att åter titta igenom vår resa till östkusten och för att betala det som återstod. Blev sittandes där på över timmen då killen som vi bokar genom, Stu, ville visa sina svenskakunskaper och älskar att prata. Då solen sken, inte ett moln på hela himlen och klockan enbart var vid 12 passade vi på att svänga förbi mitt jobb för att hämta ut lönen innan vi gick till stranden. För en gångs skull har det blåst varma vindar i ST Kilda, idag har det dock vart för starka vindar då sanden har flygigt in i både ögon och mun… På vägen tillbaka handlade vi mat och lyxade till denna måndag med tacos!!

Vid 19 gick jag till jobbet för att köra ett nattpass med samma kille som jag jobbade med förra måndagen. Detta är en av mina värsta nätter någonsin då jag fått höra ett och annat om mig själv, fått alla mina misstag som jag gjort på jobbet uppradade, anklagad för att ha snott pengar pga av att jag var den nya och ingen av de andra kan göra fel, fått höra att jag inte förtjänar jobbet utan fick det för att chefen var desperat samt precis sparkat en annan tjej, efter detta fick jag nog och lät tårarna rinna på toaletten. Att höra från en annan person som man enbart träffat två gånger hur värdelös man är och att jag vilket dag som helst kommer få sparken gjorde att min starka fasad inte längre orkade hålla emot. Även idag var vi tvungen att jobba över och jag klev inte innanför dörrarna förrän klockan var 04.30. Ringde mamma i förtvivlan och kom in gråtandes på rummet, mina fina roomies som vaknade gav mig kramar och gjorde mig återigen stark.
Det är verkligen tur att jag har dessa rumskompisar som ställer upp till 1000 och gör allt för att göra mig lycklig igen!

18 NOVEMBER- JOBB (ST KILDA)

På vårt hostel ingår det frukost, vilket såklart är väldigt bra! På vardagarna är frukosten öppen mellan 07-09 och på helgerna är den öppen mellan 07-10, det är tack vare dessa tider som vi nästan alltid kommer upp i så bra tid och hinner göra så mycket under dagen! Idag efter frukosten gick jag upp lite tidigare till rummet för att ringa till William, jag hade en väldigt stor längtan efter att få höra hans röst och berätta alla mina känslor som kommit sedan vi senast pratade.

Vid 12 gick jag till jobbet för ett planerat 12-18 pass, jag hann jobba 30 minuter innan chefen ringer och frågar om jag ville jobba till 23.30 istället. Tackade såklart ja och jobbade nästan 12 timmar då killen som skulle byta av mig var 30 minuter sen… Åt min första kebab, drack min älskade Cola Vanilj och blev hämtad av Alex & en full Russell så jag slapp gå hem själv mitt i natten!

Under detta 12 timmars passet åt jag en Small chicken kebab, skullle detta ha vart på MAX hemma (vilket är ungefär lika) skulle jag ha antagligen ha dött av hunger och behövt äta 2ggr eller åtminstone något extra när jag kom hem, det är konstigt hur magen ställer in sig på värme och ”hunger efter behov”.

17 NOVEMBER- SKYPE OCH ST KILDA CENTRUM (ST KILDA)

Trots att det var en kall och mulen lördag vaknade jag upp med glädje- jag skulle skypa med två av mina bästa vänner! Vi åt en snabb frukost och rörde oss sedan till bibblan. Jag fick äntligen prata med Linnéa och Sofia och samtalet gick på över 1,5 timme. Eftersom vi är tre vänner, alla bor i olika länder och alla upptäcker helt olika äventyr fanns det väldigt mycket att prata om! Det var med sorg vi avslutade samtalet då Linnéas internet blev dåligt och Fia skulle åter gå och lägga sig. Saknade kärlekar!

Vi gick tillbaka till hostlet för att hänga ett tag innan vi bestämde oss för att ta den korta promenaden till ST Kildas shoppinggata. Stannade till på Scoop för att köpa en varsin glass, vi kollade på kläder och satte oss sedan i en liten park alldeles bredvid vårt hostel för att njuta av kvällssolen och av livet här nere. På kvällen hängde vi med killarna och somnade skrattandes!

16 NOVEMBER- SKYPE OCH VIN (ST KILDA)

Det är svårt att hitta en tid som passar alla när man ska skypa. Eftersom vi ligger 10 timmar före svensk tid så har vi morgon när ni där hemma har natt. Vårt lättaste (och billigaste, ja gratis) val är att vara på bibblan då den öppnar kl 10 am, då är klockan 00 hemma. Så igår hann jag skypa över en timme med Johanna, ta igen det senaste och höra hur hon har det. Sedan avsluta med ett samtal på nästan 2 timmar med William, vi avslutade samtalet när klockan var över 03.30 hemma. Min fina, saknade prins! <3

Gick iväg för att tvätta kläderna på ett ställe nära vårt hostel, hamnade mitt emellan ett bråk och kände mig helt felplacerad. Efter 10 minuters skrikande och letande efter polisen tog jag mina blöta kläder och nästan sprang därifrån... Hänge upp allt på rummet och stannade där tills Alex kom tillbaka från bibblan. Eftersom vi snart ska flytta behöver vi dricka upp vår 4,4 L vin, sagt och gjort, kvällen gick åt till att dricka vin och prata känslor, en riktigt bra kväll!

Eftersom killarna snarkar så högt försöker vi varje kväll att komma på saker som gör så att vi somnar innan de somnar, inte världens roligaste men ett måste om man ska få någon sömn...

15 NOVEMBER- MEDICARE (ST KILDA)

När klockan ringde imorse var det omöjligt att kliva upp. Vi valde istället att ta en sovmorgon till 11 och sedan äta av vår egen frukost. Med en huvudvärk på grund av kaffebrist och ett humör som vart under det vanliga har denna dag inte vart den bästa. Alex, jag och Russell tog en promenad på över timmen in till city för att fixa medicare och fixa vårt internet på mobilerna. Vi tog tramet (spårvagnen) tillbaka till hostlet där vi nu har stannat hela kvällen, det enda undantag var då vi gick iväg för att köpa vykort. Med fortfarande huvudvärk och trött på det mesta idag bestämde vi oss för att somna tidigt, försöka glömma det som dragit ned oss och tänka framåt. Men med 3 snarkande människor i samma rum så var det inte väldens lättaste, efter 2 timmars vridande i sängen lyckades Willes sms få mig att somna. Efter dessa nätter är snarkningar det värsta ljudet jag vet...

Jag är så glad att jag har Alex bredvid mig under denna resa! Vi tänker så lika och hon kan verkligen muntra upp mig, precis vad jag har behövt idag!

14 NOVEMBER- STRANDEN & BACKPACKERS NIGHT (ST KILDA)

Allt eftersom vi börjar komma in i den australienska tidsrytmen börjar vi bli alltmer morgontrötta. Nu går det inte en morgon utan 30 minuters snooze, följt av två trötta tjejer som kliver ner till frukosten sista minuterna innan den stänger. Denna morgon var det inget undantag, men eftersom det var pancake-breakfast-Wednesday kändes det dumt att strunta i den.

Dagarna i Australien har aldrig vart så fin som den var idag, så Alex och jag gick ner till stranden och låg där mellan 11 till 15 då molnen sakta började komma tillbaka. Vi gick tillbaka till hostlet för att fixa oss inför en marknad som kommer vara varje onsdag hela sommaren, med början igår. När vi svängde förbi resebyrån fick vi reda på att 29 apartments, ett uteställe, hade backpackers night. En pizza för 1 dollar, vilket är 7 kr, och en drink för 5 dollar, vilket är 35 kr. Det var den godaste pizzan jag ätit här borta och blir ett måste nästa onsdag. På vägen tillbaka köpte Russell och jag en varsin glass innan vi två plus Alex gick tillbaka till rummet för att hänga med Scott.

13 NOVEMBER- KÖPET SOM GÖR VÅRA DRÖMMAR TILL VERKLIGHET (ST KILDA)

Att komma till Australien var för mig en väldigt stor dröm som jag väldigt länge väntat på. Att gå på Melbournes gator kan fortfarande kännas overkligt och när det slår mig kan jag inte undvika att le. Vi har nu vart i denna dröm i 13 underbara dagar. Alex och jag tänker precis lika inför denna resa, vi vill båda resa runt för att upptäcka landet och om det finns möjlighet, jobba för att kunna uppleva mer. Här i Melbourne, St Kilda, har vi allt vi behöver, vi har ett väldigt bra hostel, grymma roomies, nära till stranden och nära till mataffärer. Det faktum att jag har fått jobb 10 minuters promenad bort gör för mig bara saken bättre.

Men igår när vi träffade en person från resebyrån bredvid vårt hostel kom vår dröm att bli större än någonsin, vi vill inte stanna i Melbourne längre. Vi vill iväg på vårt största äventyr någonsin, vi vill backpacka! Efter en timmes möte där vi såg våra drömmar på kartan och på broschyrerna kunde vi inte låta bli att skratta. Igår bestämde vi att lämna Melbourne om 2 veckor för att ge oss iväg på drömmarnas resa, en resa som kommer gå på 26 dagar och däremellan kommer vi att hinna med hela östkusten.

-Den 26 november kommer vi att lämna hostlet för att ta en flygbuss in till flygplatsen.

-Den 27 november, klockan 06.00, går vårt flyg till Cairns där vi kommer stanna fram tills den 1 december. Däremellan kommer vi att spendera en hel dag på Uncle Brian, en regnskog där vi kommer få bada, åka ruschbana i ett vattenfall och titta på krokodiler. Den 30 november kommer vi att åka till Cape Tribulation, en djungel. Där kommer vi att djungel surfa och sova över på ett av djungel hotellen.

-Den 1 december vid ca 19 kommer vi tillbaka till Cairns för att mellanlanda innan vi sätter oss på en nattbuss till Magnetic Island. På morgonen den 2 december kommer vi att ta färjan över till själva ön och spendera en natt där.

-Den 4 december åker vi till Allie Beach, en väldigt fin strand men väldigt mycket party (spenderar en natt där)

-Den 6-8 december kommer vi att åka på en partybåt, Atlantic Clipper. Här kommer vi att sova två nätter och hinna med fester, bada, snorkla och sola. Vi kommer besöka Whitehaven beach, en strand som har fått priser eftersom den är så fin.

-Den 8 december kommer vi tillbaka till Allie Beach där det är middag och fest tillsammans med vår båt + en annan båt.

-Den 9 december vid ca 19 lämnar vi Allie Beach för att åka till Rainbowbeach. Vi tar en nattbuss och kommer fram den 10onde på morgonen. Den 11, ca kl 06.30, kommer vi att åka till delfiner, där kommer vi få mata dem och kanske bada! Samma dag vid 15.30 kommer vi att ha ett meeting.

-Den 12-13 december åker vi till Fraiser Island.

-Den 14 december kommer vi tillbaka till Rainbowbeach.

-Den 15-17 åker vi till surfersparadise i tre dagar och två nätter.

-Den 17/12 tar vi en buss till Byron Bay, där kommer vi stanna fram tills den 21. Där kommer vi bland annat att ha dagliga surflektioner.

-Den 21 åker vi med nattbussen till Sydney där vi kommer fira jul och nyår!

Varför vi har bestämt att göra östkusten nu innan jul beror på vädret, efter nyår kommer det en regnperiod till Cairns (där vårt äventyr börjar). Vi vill därför hinna med att se detta paradis innan det blir dåligt väder, något som vi har tröttnat på här i Melbourne….

13 NOVEMBER- STRANDEN (ST KILDA)

Städningen drog över tiden på jobbet så jag kom inte hem förrän klockan blivit över 4 på morgonen. Jag fick skjuts den korta biten tillbaka till hostlet av killen jag jobbade med hela natten, vilket var väldigt bra så jag slapp väcka mina roomies som annars skulle ha hämtat mig.

Alex lät mig ta en sovmorgon imorse fram till klockan 11, tog sedan en välbehövlig dusch för att få bort den äckliga doften från jobbet. Åt brunch i form av nudlar innan jag, Alex och Russell gick ner till stranden. Trots att solen var framme hela dagen blåste det väldigt kallt! Åt en glass på vägen hem och somnade sedan så fort huvudet nuddade kudden. Nu på kvällen har vi handlat mat inför hela veckan, lagat våran godaste middag hittills – köttfärs med någon form av vitlökssås, och nu hänger vi på rummet med skottarna!

Glass för 2 kr!

12 NOVEMBER- EASTCOAST OCH JOBB (ST KILDA)

När vi klev upp imorse upptäckte vi till vårt missnöje att det var molnigt på himlen. Vi valde då att gå till bibblan för att sitta där någon timme och göra det viktigaste samtidigt som jag fick prata med William. När solen återigen började skina planerade vi att gå tillbaka till hostlet för att byta om, vi stannade dock till vid resebyrån här bredvid hostlet för att prata med ägaren som vi träffade imorse vid frukosten. Vi blev kvar där i kanske en timme där en resa till östkusten bestämdes och bokades. Den 26 åker vi till flygplatsen och den 27 går flyget mor Cairns, vårt första stopp på en 26 dagars spontan- och äventyrsresa! Men mer om resan i ett annat inlägg!

Vi gick tillbaka till hostlet för att lämna viktiga papper innan vi fortsatte till banken för att hämta Alex bankkort och sedan till mitt jobb för att hämta ut min lön, där jag även fick reda på att jag ska jobba ikväll/inatt. På hostlet åt vi pizza för 5 dollar styck och nu ska jag snart gå över till jobbet, klockan är nu 18.30 och jag börjar 19, slutar ungefär 03 inatt!

11 NOVEMBER- JOBB (ST KILDA)

Tog vår första riktiga sovmorgon fram till 11. Åt vår egen frukost och fick sedan springa för att komma i tid till min första riktiga dag på jobbet. Jobbade mellan 12-18, och det gick riktigt! Rullade kebaberna lagomt hårda och hade en bra tempo på allt jag gjorde (Om man inte fixade detta inom ca 2-4 veckor skulle jag få sparken).... Kom tillbaka till hostlet och åt middag med Alex, kyckling & majssoppa med pannkakor! Skypade med mamma, pappa och Tobbe på kvällen för att försöka föra över svenska pengar till mitt nya bankkonto, lättare sagt än gjort! På kvällen blev det häng på rummet!

10 NOVEMBER- STRANDEN + VIN (ST KILDA)

Våra stora och viktiga planer blev helt plötsligt inte så viktiga när vi såg att solen sken utanför fönstret. Trots att vinden var kall la jag, Russell och Alex oss ensamma på stranden för att få några soltimmar. När vinden var så kall kändes solkrämen onödig, någonting som vi nu på kvällen ångrar. När vi lämnade stranden hade vi alla bränt någonting på kroppen och helt plötsligt frös vi alla tre, stranden hade även denna dag börjat fyllas på. Köpte en Subway och satte oss på en gräsplätt mellan stranden och Subway. På vägen tillbaka svängde vi förbi en vinbutik, köpte 4,4 L vitt vin för 81 kr, ganska grymt köp!
Festade på rummet med Alex och Russell, blev inbjudna på festen på övervåningen eftersom vi hade tuttar, dock tackade vi nej då Russell skulle bli tvungen att betala, livet som kille kan vara ganska hårt... Men kvällen var riktgit bra och vid kl 22 ringde jag morfar för att prata med honom, mormor och mamma. Min fina familj <3

9 NOVEMBER- PROMENAD OCH HÄNG (ST KILDA)

Eftersom Alex började senare idag bestämde vi oss för att ta en sovmorgon till 10 och sedan äta av vår egen frukost. När Alex hade åkt tog jag en promenad till bibblan med Russell, blev sittande där i 10 minuter innan jag fortsatte min promenad på nya gator. PW gick på strax över timmen, däremellan hann solen skina, piska regn, blåsa och blanda kallt med varmt väder, eftersom det fortfarande är vår här så är temperaturen och vädret väldigt olika från timme till timme. Jag kom tillbaka till hostlet för lite häng med Scott innan vi gick tills hans jobb för att hämta ut lönen + handla lite mat. Fortsatt häng på hostlet och när klockan slagit över 9 kunde inte magen längre vänta på mat, vi gick iväg till vårt äckliga kök (ska visa er bilder senare) för att laga fredagsmys – fajita på skotskt vis. Riktigt gott och magen blev för första gången på en vecka riktigt mätt! Avslutade kvällen på rummet med mina roomies, och jag kan inte sluta att le när jag tänker på våra skottar!

8 NOVEMBER- STRANDEN (ST KILDA)

Efter att ha ätit en lättare frukost, spelat en omgång biljard mot Scott och tagit en snabbdusch begav jag mig till bibblan för bloggande och samtal med min fina i Sverige. När klockan närmade sig 12 och solen skinit ohejdat under ett tag gick jag till hostlet för snabbt ombyte och en kortare promenad till stranden. Idag har jag fått njuta ensam av solen och värmen som äntligen har kommit tillbaka till Melbourne eftersom Alex har jobbat hela dagen! Allt eftersom fylldes stranden med människor och när jag började gå hemåt vid 16.15 såg stranden sig hyfsat lik trots att molnen började komma tillbaka.

Under tiden jag hängde med Scott på rummet i väntan på Alex och Russell gick brandlarmet, ett tjutande ljud följt av meningen ”lämna byggnaden nu, det är livfara” spreds sig i hela hostlet. Blev livrädd och fick panik över vad man borde ta med sig då det brinner och man är utomlands, när vi såg att människor gick tillbaka in på sina rum gjorde även vi lika fortfarande osäkra om det brann eller inte. Ljudet kom sedan tillbaka 5 gånger men såhär i efterhand tror vi att det berodde på hårspray… När magen hade kurrat x-antal gånger gick och åt, kyckling & majssoppa + rostat bröd med tzatziki!

Återigen har en underbar dag passerat, jag kan fortfarande inte förstå att jag kommer ha detta på obestämd tid!

7 NOVEMBER- PROMENAD (ST KILDA)

Klev upp vid 7 för att skypa med m&P. Väckte killarna vid 8 för pancake-breakfast-wednesday, inte supergott men lyckades iallafall få i mig en. När bibloteket öppnade hängde jag och Russell på låset för att få de bästa platser med bra internet. Trodde jag skulle jobba från 12 så jag var på plats då, hann göra en kebab innan chefen säger att jag är ledig idag… Gick tillbaka till rummet för att läsa ca 20 minuter innan jag gick iväg på en pw på över timmen på en gata vi ännu inte har besökt. Lägenheterna här är väldigt olika, på vissa gator ser det ut som det gör på filmer från USA, på vissa gator ser det ut som det är tagit från skräck filmer... Men det var skönt med en egen promenad där man kunde bestämma hastighet, sträcka och tänka hur mycket man ville.
På kvällen hängde jag med killarna och såklart med Alex när hon kom tillbaka från sitt jobb, eftersom vi har fått jobb på två olika ställen, i olika delar av Melbourne, har vi inte lika mycket tid tillsammans som jag/vi hade hoppats. Men vi är båda glada att vi har jobb och kommer i framtiden istället kunna göra fler saker med mer pengar.

Idag har jag haft ont i magen pga av hunger, vilket är första dagen sedan vi kom hit. Eftersom vi har gratis frukost på hostlet så får vi samma tråkiga frukost varje morgon... Mina matintag är dessa:

-En skål flingor och mjölk till frukost + en kopp kaffe (kl 8)

-Ris och sås till middag, idag åt vi Tikka masala sås utan kyckling + majs. (kl 19)

Alla dagar äter vi ungefär samma mat, bara att middagen varierar mellan pasta + sås utan fyllning eller nudlar. Men vi klagar inte! :)

6 NOVEMBER- PROVJOBB OCH PROMENADER (ST KILDA)

Idag är det en speciell dag här i Melbourne, den kallas ”Melbourne Cup Day” och är så betydelsefull att nästan hela staden är stängd. Jag har inte riktigt förstått innerbörden av dagen men det är någon sorts hästtävling inne i stor staden, här i ST Kilda är alla uppkläda i klänning och hatt samt kostym. Kändisar så som Micha Barton är till och med här!

Alex och jag ställde klockan tidigare idag så vi kunde skypa med våra föräldrar. När vi väl hade klivit upp insåg vi att klockan inte var 7 på kvällen hemma i Sverige utan klockan var 11 på kvällen, vi har alltså räknar fel på klockorna alla dessa dagar som vi vart här… Vi kastade ändå i oss lite frukost och hann efter massa datakrångel skypa en kort stund med William. Vid 11 gick jag till jobbet för en sista genomgång på två timmar, imorgon ska jag börja jobba och börja få betalt! Lönen kommer ges i handen varje måndag, vilket är bra! Lönen är inte den bästa, ca 74 kr i timmen, men jag har väldigt nära till jobbet så det känns helt okej.

Idag har vi även förlängt vårt boende en vecka här på ST Kilda Beach House eftersom vi trivs så bra, vi får behålla vårt rum och fick det till ett enligt oss hyfsat bra pris, så det fanns liksom inget att tveka på. Det som vi dock tycker känns lite ”roligt” är att vi får betala 80 AUD (ca 600 kr) mindre denna vecka än förra då vi boka vårt boende på hostelworld.com. På eftermiddagen tog jag, Alex och Russell en promenad längst stranden. Vi gick ut till en pir där det finns pingviner, vi såg en stor vattenråtta och tog massor av kort. På vägen tillbaka bjöd Russell oss på en varsin glass, massor av skatt och galna historier!

På kvällen när Scott hade slutat jobba tog vi åter en promenad till pingvinerna eftersom de kommer fram då det är mörkt ute. Återigen blev det en massa skratt, kort och roliga historier. Det är tur att vi har så bra roomies som vi har, dom ger oss skrattattacker varje minut!

5 NOVEMBER-FÖRSTA DAGEN PÅ JOBBET (ST KILDA)

När Alex åkte iväg på sitt möte gick jag till stan för att köpa en svart, manlig och helt formlös tröja som jag blev tillsagt att ha under min första dag på jobbet. När magen började kurra och köket var stängt fick Russell och jag sätta oss i restaurangen med en varsin måltid istället, jag som med glädje valde capricciosa såg inte att det stod Capricosa, en pizza med anjovis och oliver. Fisk har jag inte ätit på över 7 år och jag har aldrig smakat en oliv i hela mitt liv, ingen bra blandning och pizzan fick kastas i stort sätt orörd. Jag åkte sedan till Sunshine Kebabs, mitt nya jobb, för två timmars ”prova på”. Allting gick bra så jag fick jobbet, kanske inte drömmen att åka till Australien för att jobba på ett kebab-ställe, men det fungerar för mig! På kvällen hängde Alex och jag i rummet med Russell. Kort, skratt och massa roliga historier berättades!

5 NOVEMBER- HITTILLS (ST KILDA)

Hittills har dagen vart bra! Frukost tillsammans med våra roomies (som vanligt), dom kommer ge oss magrutor för så mycket som vi skrattar tillsammans! En snabb dusch och nu sitter vi här på bibblan eftersom vädret inte är vad de hade lovat, det är väldigt varmt ute men molnigt idag….

Senare idag ska Alex och jag iväg på olika saker, jag ska gå till ett ställe för att provjobba, det är inte världens bästa eller roligaste jobb skulle jag tro, men det berättar jag mer om senare!

4 NOVEMBER- STRANDEN (ST KILDA)

Vaknade innan klockan ringde och passade då på att prata med våra roomies Scott och Russell, som är riktigt sköna! Vi låg på stranden från 10 och hade en underbart bra dag! Solen sken, väldigt varmt i luften, iskallt vatten och fullt med folk på stranden, precis som jag har drömt att det ska vara minus det kalla vattnet. På vägen tillbaka köpte vi nog årets bästa köp- flippflopp! Vi gick tillbaka till hostlet för att äta vår första riktiga lunch/middag här i Australien innan vi sprang till bibblan för gratis internet i ca 20 minuter.
Vi gick tillbaka till hostlet (ST Kilda Beach House, vilket är ett riktigt bra hostel!) för att vila och fixa oss lite innan vi gick ut till den varma och väldigt fina kvällen! Vi lämnade ut cv:n och tog en liten lättare promenad nära stranden. Efter dessa nätters svårigheter med sömn så slocknade jag ganska snabbt när vi kom tillbaka, väldigt behövligt och otroligt skönt!

3 NOVEMBER- MELBOURNE CITY

Vi bor på andra våningen, i rummet som ligger under oss går deras tak ihop med vår vägg. Däremellan har vi ett par plåtgardiner som ”skydd”, detta innebär att vi kan se ner på dem men främst av allt så kan vi höra allt de säger. Igår när vi precis lagt oss för att sova kommer våra grannar under oss hem. De skrattar, pratar högt och röker på… Att somna till doften och ljuden från dem var definitivt inte det lättaste, men som sagt, jag antar att man får leva med det när man backpackar?

Idag klev vi upp vid 8 för frukost och förberedelser inför en dag på stranden. Idag har solen skinit från & till, dock har det vart ganska ”kallt” här. Vi gick förbi bibblan för att fixa lite på internet, skypa med William samt Linnéa och skicka ett mail till hostlet i Sydney. Istället för att gå till stranden bestämde vi oss för att återvända till hostelt och byta om för en tur till Melbourne city där vi fixade våra mobilkort, detta innebär att mitt svenska numer inte längre fungerar utan om ni vill ha det nya får ni skriva meddelande på fb. Vi köpte lunch inne på Kina Town och tog sedan spårvagnen tillbaka.

När vi kom tillbaka byte vi om och tog en promenad här runt staden, vilket är jättefint! Promenaden gick på strax över timmen och då passade vi på att kolla efter ställen där de behövde extra arbetare. Just nu sitter vi i tv-rummet och skypar med mamma & pappa!

2 NOVEMBER- STAN (ST KILDA)

Hade svårt att sova inatt, vaknade två gånger och hade svårt att somna om. När klockan ringde vid 8 hade jag legat vaken ca 30 minuter och vridit på mig. Vi gick ner till frukosten som innehåll rostat bröd och flingor & mjölk. Vi gjorde oss färdiga och gick ner till det centrum som ligger närmast oss, eftersom vi bor närmare stranden istället för vid stor staden så har vi ett mindre centrum i närheten. Vi skaffade nya bankkort, internetbank och kollade runt om mobilkort, eftersom jag har med mig min Iphone så kunde vi inte fixa mobilnummer idag då korten till min telefon var slut överallt. Vi passade istället på att storhandlade till hela veckan, kostanden gick på strax över 300 kr för oss båda så då kanske ni förstår att vi till större delen enbart köpte nudlar och såser utan fyllning… Vi köpte även en flygbiljett till Sydney den 22 december, den gick på strax över 600 kr.
När vi tänkte gå runt för att söka efter ställen att lämna CV:n på gick vi vilse och hittade tillbaka ungefär 1 timme senare, vi ansåg att det inte var värt det och gick istället tillbaka till hostlet för att sova 20 minuter. Vi vaknade 6 timmar senare, kl 22, och insåg vilket misstag vi hade gjort. Vi åt vår första måltid i Australien, nudlar, och gick sedan till rummet för att fixa oss inför halloween festen som vårt hostel håller på taket! Just nu sitter vi i tv-rummet och fixar med bilder och inlägg. Klockan är nu 01.20, och vi tänkte snart gå och lägga oss. Eftersom det kom två killar från Skottland till vårt rum idag måste vi vara tystare, synd men någonting vi måste vänja oss med!
Det har vart en väldigt bra första dag här i Melbourne, det är så sjukt att vi äntligen är här!

1 NOVEMBER- FRAMME (ST KILDA)

Resan från Hong Kong gick väldigt bra! Jag sov större delen av flyget men hann ändå med att se på två filmer under vår 9.30 timmars långa flygresa. Innan resan var vi ganska oroliga för att bli stoppade här i Melbourne på grund av att vi inte har någon hembiljett, något sådant hände inte utan det gick jättebra! Dock fick jag gå till en speciell disk för att dubbelkolla mitt pass, varför vet jag inte…

När vi landade var klockan ungefär 22.20, vi tog första bästa taxin från flygplatsen hit till vårt hostel, den resan tog ungefär 20 minuter och kostade 61 AUD, vilket motsvarar ca 430 kr. Hostlet är bättre än vad jag hade förväntat mig, vi har ett stort rum för 6 personer, blandade kön, med två sovrum i. Inatt sover Alex och jag ensamma i rummet med 4 sovrum, det ska bli skönt! Eftersom klockan är 01.10 här så planerar vi nu att somna så fort som möjligt, vi är fortfarande trötta efter resan och måste försöka komma in i den nya tiden som ligger 10 timmar före svensk tid. Men hittills är allting jättebra och över förväntan! Från dörr till dörr tog det ungefär 35 timmar!

31 OKTOBER- RESDAG

02.30 ringde klockan och 03.20 lämnade vi villan för att hämta Tobias i stan. Däremellan kom det tårar, kramar och sista blickarna på huset.
Just nu sitter vi i Hong Kong, vårt andra och sista stopp på denna flygning! Hittills har allting gått jättebra, vi har kunnat sova på flygen samt kollat på film. Första flyget gick mellan Arlanda- London, en flygning på strax över två timmar. Från london har vi nu flygit till Hong Kong, denna flygning gick på över 11 timmar. Om ungefär 2 timmar går vårt flyg till Melbourne, vår slutdestination, som är på över 9 timmar. Kan inte beskriva med ord över hur mycket jag längtar tills vi får sätta våra fötter på Australisk mark och hålla dem där på obestämd tid!

Men nu; äkta kinamat från Hong Kong (som vi tror ligger i Kina)

30 OKTOBER- SISTA KVÄLLEN

Mamma bjöd på en förrätt som vi inte allt för ofta äter, till varmrätt åt vi maten som vi enbart äter på nyår sedan flera år tillbaka, det enda undantaget är då Tobias reste till Aussie. Vid 7 kom mormor, Roland, farmor och farfar över för att önska en trevlig resa, titta på Brynäsmatchen och äta efterätten som Tobias hade bestämt, frukter med vit choklad och glass. När jag kramat släkten en sista gång gick det inte att hålla tillbaka tårarna. Det gick nog inte mer än 5 minuter denna kväll innan tårarna var framme, av flera olika anledningar. När väskan var packad och klockan slagit över 23 åkte William och jag till Stina för att tända två ljus och säga hejdå på ett tag.

Under tiden jag är bortrest kommer mamma och pappa att flytta ur vårt hem, ett beslut som jag har vart delaktig i att ta. Det är inte förrän nu på slutet som jag har förstått hur jobbigt det kommer bli att aldrig mer komma tillbaka till villan i Hille, till mitt trygga rum där så många minnen har skapats. Så att denna natt sova de sista timmarna innan vi skulle sätta oss i bilen till Arlanda var underbara, jag bara njöt och tog in saker som man annars inte lägger märke till.

Men resan, jag är så sjukt glad att jag gör den! Det här har vart min dröm sedan 2,5 år tillbaka. Jag har längtat till denna stund i evigheter, och nu är den äntligen här! Det är med ett leende jag anländer till Arlanda imorgon, och det är med ett leende att jag har Alex vid min sida! Vi har nästan ingenting planerat, precis som vi bestämde i augusti -11 när vi först började planera resan. Vi vill ha en resa full av äventyr, full av spontanitet. Min mage har fjärilar, är det verkligen nu jag äntligen får uppleva min största dröm?